Mijn Print-on-Demand Avontuur

Mijn Print-on-Demand Avontuur

Je hoort steeds meer ondernemers over print-on-demand (pod). Je eigen boek uitgeven op Amazon of Bol.com. T-shirts of mokken ontwerpen en verkopen, supertof! Ook mijn nieuwsgierigheid werd geprikkeld. Hoe werkt het allemaal? Is het echt zo makkelijk? Kan iedereen dit?
Wat is Print-On-Demand (POD)?

In het kort, jij creëert een ontwerp voor een product of schrijft een manuscript. Dit product wordt afgedrukt of bedrukt wanneer hier vraag naar is (klant doet een aankoop). That’s it. Je kunt samenwerken met een leverancier zoals bijv. Amazon, Redbubble, Printful die jouw ontwerpen afdrukt en onder jouw naam verzend. Jij zelf hoeft dus niets te laten drukken, verzenden, etc. Dit wordt allemaal voor jou geregeld. Geeft jou weer tijd om te focussen op op het creatieve proces en de promoties. Ja, je dient nog wel mensen naar jouw producten toe te trekken. Voordeel: je hoeft niet direct 500 oplages te bestellen van je boek of 500 T-shirts te laten bedrukken. Het risico is laag en de investering is minimaal. Deze bestaat voornamelijk uit jouw waardevolle tijd.

Met die nieuwsgierigheid opende ik mijn tekenprogramma (& Canva) en had ik al gauw een opzet voor een wachtwoordnotitieboekje en een Dieren ABC kinderboekje. Zo! Dat ging snel! Inspiratie credits gaan naar mijn moeder die altijd haar wachtwoorden op ieniminie-papiertjes schrijft met een logica die alleen zij weet. En een kinderboek is iets wat ik altijd al heb willen schijven maar nooit aan toe ben gekomen. Het is dan wel niet helemaal het kinderboek die ik voor ogen had maar goed genoeg voor nu. En daarmee begon mijn print-on-demand avontuur!

De Creativiteit Killer

En wat was het fijn om op deze manier creatief bezig te zijn. Ik had er lol in en haalde er energie uit. Nog voordat ik alle ontwerpen klaar had besloot ik om alvast een account aan te maken en het publicatieproces door te nemen op Amazon. De toekenning van het account liet even op zich wachten maar na goedkeuring (+/- een week) kon ik eindelijk verder kijken.

Hoe meer ik mij in het publicatieproces verdiepte, hoe verder mijn motivatie en creativiteit daalde. Vragen als welke papier soort wil je? Glanzend of een mat uiterlijk. Welke formaat? Onder welke categorie valt dit? deden mijn hoofd tollen. Gevolgd door mijn eigen interne sluipmoordenaar…is mijn ontwerp wel goed genoeg?! Lichtelijk geïntimideerd door het hele proces en mijn gedachten vroeg ik mij af waarom zou ik hiermee doorgaan?

Terug Naar De Basis

In plaats van te stoppen, eerst de focus voor een paar dagen gelegd op ander werk totdat het pod-avontuur toch weer begon te kriebelen. Het was nl. best fijn zo creatief bezig te zijn. En, waarom wou ik ook alweer pod uittesten? Oh ja, nieuwsgierigheid, kennis op doen voor mezelf als mijn klanten en het is gewoon supertof om iets wat je gecreëerd hebt in eigen handen te hebben. Dus wat is het dat mij tegenhoudt? Ik zal jullie de meeste overdenkingen besparen, mijn eigen angst. De enige die mij tegenhoudt ben ikzelf.

Hoogtijd voor een eerlijk gesprek met mezelf over faalangst en wat ik nodig heb om mijn boekjes online te krijgen. Want wat is mijn motto ook alweer? Keep it Simple, Nienke. Houd het simpel. Had ik niet in het begin tegen mezelf gezegd dat ik een simpel boekje wou maken om het pod-proces uit te proberen en te leren? Ik heb nergens een contract getekend dat het een meesterwerk moet worden. Of dat mijn wereld vergaat als ik een fout in de lay-out maak. Gaat er wat mis, dan pas ik het aan, kan ik het verwijderen en opnieuw proberen. Waarom zou ik mij laten afleiden van iets waar ik eerder zoveel plezier uithaalde?

Gewoon Doen!

Met een aangepaste mindset en de focus op het creatieve proces heb ik eerst het wachtwoordboekje afgemaakt en het publicatieproces doorlopen. En, raad eens? Na een paar dingen opgezocht te hebben over de afmetingen was het allemaal niet zo moeilijk. Beschrijving toegevoegd, tarieven vergeleken en aangepast en geklikt op PUBLICEREN. Twee weken later lag mijn proefdruk van het wachtwoordenboekje in de brievenbus.

Super blij was ik met de eerste versie. Nog gauw een paar kleine aanpassingen doorgevoerd in het ontwerp. Sommige dingen zien er net anders uit wanneer je het in handen hebt. Binnen een paar dagen was het nieuwe ontwerp alweer goedgekeurd en gepubliceerd.

En? Hoe Voelt Het Nu?

Super goed! Gewoon tof om iets in handen te hebben waarvan je kan zeggen dit heb ik gemaakt.

Het bevalt zo goed dat ik al gauw aanvullende ontwerpen op het wachtwoordboekje online heb geplaatst. En ook het Dieren ABC-boekje heb ik onlangs uit de brievenbus gehaald. En nog mooier, de eerste boekjes zijn al verkocht! Yay!

En sinds een week staat ook het eerste wachtwoordboekje online op bol.com met dank aan Erenpack.

Dieren ABC: Het Dieren Alfabet https://amzn.eu/d/8fl0PLN
Wachtwoordenboekjehttps://ap.lc/ECWsj

Ik ben bang dat ik er een nieuwe hobby bij heb. 😉
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Picture of Nienke van der Wildt

Nienke van der Wildt

Nienke is een allround coach & begeleider, gespecialiseerd in persoonlijke ontwikkeling op het gebied van succesvol ondernemen. In de digitale wereld is ze gespecialiseerd in Wordpress, Elementor en Canva.

Scroll naar boven