Huiskleur voor jouw bedrijf

WELKE KLEUREN HOREN BIJ JOU?

Mijn huiskleuren waar ik 3,5 jaar geleden mee ben begonnen past niet meer bij mijn bedrijf en de persoon die ik nu ben. Ik heb zelfs moeite mij te herinneren waarom ik überhaupt had gekozen voor rood in mijn logo. Wat is er veranderd? En, wat is nu dan mijn huiskleur? Kan ik dit zomaar aanpassen? 

STILSTAAN EN LUISTEREN

Afgelopen juni heb ik, tijdens mijn herstel, veel na kunnen denken (en voelen!) over mijn bedrijf. Daarbij kwam ik achter dat ik al maanden ergens tegenaan liep bij het maken van visuals (afbeeldingen) in Canva. Ondanks dat ik mijzelf genoeg hints had gegeven dat het over mijn huiskleuren ging, zoals

  • …een subtiele verschuiving van de kleurstelling op mijn website en in mijn social media posts. Er kwamen steeds meer blauw met groen accenten (vooral op de (toekomstige) academie website).
  • … veel langer bezig zijn dan normaal in Canva om visuals (afbeeldingen) te maken.
  • … irritaties na toevoeging van mijn logo aan een visual (het klopte niet meer).
  • … met onvrede kijkend naar de afbeeldingen op mijn social platformen van er klopt iets niet.
  • … mijn gevoel dat meerdere keren riep terwijl ik bezig was van hey, dit voelt niet goed!

… bleef ik het gevoel negeren en weg rationaliseren (het zal wel aan de afbeelding liggen). Tenminste, tot ik niet anders kon dan op mijn kont zitten en rustig aan doen. Ik nam de tijd en ineens had ik het. Mijn huisstijl waar ik jaren geleden mee was begonnen past niet meer bij mij en mijn bedrijf. Waarom was mij dit niet eerder opgevallen?

LUISTEREN NAAR JE GEVOEL

Waarom had ik ook alweer gekozen voor rood? Wat ik toentertijd niet doorhad was dat een groot deel van mijn keuze voor een huiskleur een ondertoon had van boosheid, pijn en verdriet. Met de kernwoorden die voor mij belangrijk waren (warmte, onafhankelijkheid, kracht en energie) was het niet zo raar dat hier de kleur rood uitkwam. Nooit heb ik mij in deze periode afgevraagd van goh… hey, is dit jouw persoonlijke kleur? Is dit een kleur die je echt aan het hart ligt? En kloppen jouw kernwaarden/woorden wel?

Hoog tijd om te kiezen voor wat bij mij past en mijn gevoel hierin serieus te nemen.

KAN IK ZOMAAR MIJN HUISKLEUR AANPASSEN?

Natuurlijk is het wel netjes als je jouw klanten op de hoogte stelt maar waarom niet? Er zijn genoeg bedrijven, groot en klein, die hun huisstijl aanpassen wanneer blijkt dat het niet meer bij hun imago, persoon of toekomstplannen past. Je bent continu aan het leren en ontwikkelen, het is dan ook niet raar dat jouw bedrijf daarin meegroeit. En zo ook jouw huiskleur of huisstijl. Stel jezelf daarom zo nu en dan, of het nu gaat om jouw huisstijl, producten of diensten, de vraag:

… past dit nog bij mij?


5 MANIEREN VOOR KLEUR BEKENNEN

Tijdens mijn zoektocht naar mijn nieuwe huiskleuren kwam ik erachter dat ik mijzelf al erg veel hints had gegeven. Blauw lag bij mij erg voor de hand, van kinds af aan al. Groen is een kleur die de afgelopen jaren er steeds meer in is geslopen. Terwijl ik ook dit al had kunnen zien aankomen met de kleding in mijn kast en bij het bouwen van de (toekomstige) academie-website.

Hieronder staan verschillende manieren om inzicht te krijgen in jouw huiskleur. Vooral wanneer je moeite hebt deze te bepalen kunnen onderstaande vragen je op weg helpen. Soms liggen je kleuren namelijk dichterbij dan je denkt.

1. Als kind heb je vaak al een uitgesproken mening over bepaalde kleuren. Jammer genoeg vergeet je ze vaak met het ouder worden of raak je ze gevoelsmatig uit het oog.
      • Wat was vroeger jouw lievelingskleur(en)?
      • Welke kleuren hadden met jouw tekeningen vaak de overhand?
      • Welke kleur kleding wou je altijd dragen?
2. Komt er nog niets naar voren? Kijk eens naar het dagelijkse leven. Welke kleuren hebben in het hier en nu de overhand? Wat is bijv. de kleur…
      • … dat veel voorkomt in jouw kleding?
      • … van jouw favoriete drinkbeker?
      • … die jou geruststelt, kalm aanvoelt?
      • … dat jou blij en enthousiast maakt?
3. Een andere manier om jouw kleuren te bepalen voor jouw bedrijf is het volgende:
      • Schrijf een aantal gevoelswoorden op met wat je wilt uitstralen met jouw bedrijf (warmte, vriendelijkheid, veiligheid, kalmte, ontspanning, etc.).
      • Schrijf nu naast jouw genoteerde gevoelswoorden de kleur(of kleuren) op die je met elk van deze associeert. warmte = oranje, veilig = groen, kalm = blauw, vriendelijkheid = roze, etc.
4. Heb je al één hoofdkleur maar ben je opzoek naar nog een matchende of contrasterende kleur voor erbij?
      • Probeer eens de Color Blender of Adobe Kulor. Vul jouw hoofdkleur in (hex code of RGB) en kijk welke kleur goed bij jouw hoofdkleur past. Wie weet komt hier jouw aanvullende kleuren naar voren.
5. Huiskleur nog niet gevonden? Probeer eens een moodboard voor jouw bedrijf. Blader door magazines heen en knip alles uit qua tekstkoppen, afbeeldingen (en bijv. afbeeldingen met alleen kleuren) die jou inspireren. Wat heb jij graag in jouw leven en/of wat wil jij bereiken?
      • Gebruik een A3 formaat (of ander formaat naar keuze) stuk karton / papier
      • Verzamel tijdschriften
      • Ga opzoek naar inspirerende kopteksten, afbeeldingen en/of afbeeldingen met kleuren die jou aantrekken en knip deze uit. Leg deze vervolgens naast je neer. Plak ze nog niet op!
      • Neem af en toe even pauze. Het hoeft niet allemaal in één dag. Ook al doe je er twee weken over, alles mag.
      • Heb je het één en ander verzameld? Pak jouw A3 karton/papier erbij en leg jouw koptekst en afbeeldingen hier op neer. Kijk wat voor jouw gevoel de juiste plek is. Verschuif wanneer nodig. Ben je zeker van de ligging? Plak ze dan vast.
      • Let er op: er is geen goed en geen fout. Heb je een ander idee om jouw moodboard te maken? Ga er voor! Alles mag. Laat jezelf niet beperken, alleen maar inspireren.

KLEUR BEKENNEN EN EVALUEREN

Heb jij jouw huiskleuren gevonden? Test uit hoe jijzelf en de mensen in jouw omgeving hierop reageren. Vraag naar de emotie dat het oproept en kijk of dit overeenkomt met wat jij wilt uitstralen naar de buitenwereld. Vraag niet alleen aan jouw familie en vrienden maar kijk ook daarbuiten. Wat zegt bijvoorbeeld jouw ideale doelgroep over jouw kleuren? Komt het niet overheen? Kijk dan of je jouw kleuren wat kan bijstellen zodat het zowel goed voor jou voelt als jouw bedrijf.


Coaching | Ondernemerscoaching | Facebook | Contact